Het eiwitdieet, wat is dat?

Je hebt vast wel eens van het eiwitdieet gehoord, maar wat is het eiwitdieet nu eigenlijk? Simpelweg concentreert een eiwitdieet zich op de inname van eiwitten. Ons lichaam bestaat natuurlijk voornamelijk uit water, maar eiwit is ook een groot onderdeel bij de opbouw van spieren, huid, andere weefsels, en zelfs bloed. Je kan je dus voorstellen dat een eiwitdieet zich richt op de belangrijkste bouwstof van je lichaam. Bij dit dieet worden koolhydraten dus ontweken. Maar hoe werk dit dan, vraag je je misschien af?

 

eiwitdieet is erg geliefdKoolhydraten beïnvloeden de bloedsuikerspiegel

Koolhydraten maken het je bloedsuikerspiegel moeilijk en zorgen ervoor dat deze bloedsuikerspiegel veel op en neer gaat. Dit resulteert er in dat je lichaam meer vet aan gaat maken. Koolhydraten zijn dus voor veel mensen een dikmaker. Doordat het eiwitdieet koolhydraten vermijdt en zich richt op andere voedingstoffen wordt je lichaam verplicht gebruik te maken van je al opgeslagen vetten om aan de juiste hoeveelheid energie te komen.

 

Welke voedingsmiddelen bevatten koolhydraten?

Er zijn een aantal voedingsmiddelen die een grote hoeveelheid koolhydraten bevat. Vaak wordt van deze voedingsmiddelen ook nog eens veel te veel per portie genomen. Waardoor je vetgehalte dus alleen maar sneller groeit. Goede voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld pasta en rijst. Maar vergis je niet, ook de aardappelen die je dagelijks op tafel zet en het broodje dat je als ontbijt of lunch eet bevat grote hoeveelheden koolhydraten. Daarnaast denk je misschien heel gezond bezig te zijn met vruchtensappen en veel fruit, maar ook deze bevatten koolhydraten.

 

Wat mag je dan wel eten als je een eiwitdieet volgt?

De naam zegt het al, eiwitdieet. Eiwit bevat veel proteine, vooral het kippenei bevat ontzettend veel. Eieren en zuivel zijn dus een absolute must als je dit dieet volgt. In feite gaat het dus om de proteine, dus ook vlees is erg gezond, zorg er wel voor dat je het goed doorbakt en niet rood vlees eet. Naast deze dingen moet je natuurlijk ook je overige vitaminen binnenkrijgen. Hiervoor kan je groenten en salades eten.

 

Wat maakt het eiwitdieet zo effectief?

Het eiwitdieet zorgt er voor dat je in korte tijd veel gewicht verliest. Als het je nog niet snel genoeg gaat kan je je toevlucht zoeken in speciale shakes en repen, maar zelf je menu’s samen stellen is wel aan te raden. Zoals gezegd bestaat ons lichaam voor een groot deel uit water, het gewicht dat je verliest bestaat dus ook voor een groot gedeelte uit vocht. Dit dieet wordt dan ook vaak aangeraden aan mensen die snel vocht vast houden. De proteïnen die je binnenkrijgt tijdens het dieet zorgen er voor dat je suikerspiegel in balans komt, het is dan ook niet vreemd dat mensen met diabetes ook wordt aangeraden een eiwitdieet te gaan volgen.

Het zal je niet verbazen dat het eiwitdieet in 2013, 2014 én 2015 is uitgeroepen tot beste dieet van het jaar. Eiwitrijke diëten zijn onder meer het Dukan dieet en het Vitadis dieet.

 

Eiwitdieet voor sporters

Doordat het eiwitdieet zich richt op inname van proteïnen is het ideaal voor sporters die spiermassa willen opbouwen en vet willen verliezen. Proteïnen zijn de belangrijkste stap naar het opbouwen van spiermassa. Niet voor niks dus dat je in veel sportzalen en fitnesscentra gespierde mannen ziet die, nadat ze heftig hebben getraind, een blikje tonijn openen en op eten. Tonijn is een voorbeeld van proteïnerijk voedsel, eiwitrijk dus. Het helpt om spiermassa op te bouwen en te herstellen. Zij eten dit omdat ze het snel kunnen nuttigen en dus ook snel kunnen laten omzetten in spiermassa.

Een ander gebeuren is dat veel sporters eiwitshakes drinken tijdens het sporten. De spieren die ze beschadigen worden heel snel weer hersteld en vaak versterkt. Bij het eiwitdieet kun je dus ook terecht komen als je wilt gaan sporten met als doel spiermassa kweken.