Afvallen met weekmenu’s?

Afvallen houdt veel van ons dagelijks bezig. En dat is niet gek, als je beseft dat meer dan de helft van alle Nederlanders kampt met (extreme vormen van) overgewicht. We zoeken ons suf op internet en het is opvallend dat daarbij vooral termen komen kijken als “snel afvallen” en “makkelijk afvallen”. Ook wordt er veel gezocht op weekmenu’s. Hoe zit dat nu precies? Hoe kan een weekmenu jou helpen bij het afvallen?

 

Niemand valt voor jou af

Belangrijk om te weten is dat er niemand is die voor jou af gaat vallen. Of je nu zoekt naar een snel dieet of een makkelijke manier van afvallen of een weekmenu dat het vuile werk voor jou opknapt, je zal bedrogen uitkomen. Jij moet het zelf doen.

Snel afvallen is niet aan te raden, want je hongert jezelf dan vaak uit, verliest vooral vocht en komt binnen no time de verloren kilo’s weer aan.

Makkelijk afvallen zou heel prettig zijn, maar bestaat niet. Aankomen is makkelijk, afvallen is dat zeker niet.

Een weekmenu kan je echter wel helpen om richting te geven aan het afvalproces.

Gezond weekmenu om af te vallen

 

Wat is een weekmenu?

Een weekmenu is een overzicht van alle maaltijden die je in een week tijd mag eten en drinken, met als doel om meer energie (vet) te verbranden dan dat je binnenkrijgt. Een weekmenu kan worden opgesteld door een diëtist, maar ook van het internet worden gehaald.

Het verschil is dat het weekmenu dat door de diëtist werd opgesteld op maat is gemaakt en dat van het internet niet. Desondanks kan het heel zinvol zijn om een weekmenu van internet te gebruiken. Je zal niet de eerste zijn die op die manier succesvol begint met afvallen.

 

Waar voldoet een gezond weekmenu aan?

In de eerste plaats heb je een weekmenu nodig dat past bij een gezond dieet, oftewel een weekmenu waarbij gezonde ingrediënten de hoofdrol spelen. Zo eet je gevarieerd, krijg je weinig suikers en koolhydraten binnen, maar wel veel vitaminen en mineralen (bijvoorbeeld uit groene bladgroenten). Een gezond weekmenu kun je herkennen aan de volgende eigenschappen:

  • Het bevat ideeën voor het ontbijt, de lunch en het diner
  • Bij voorkeur zijn er ook enkele ideeën voor tussendoor
  • De hoofdingrediënten wisselen elkaar af, maar bestaan vooral uit vlees, vis, groenten en fruit
  • Aanvullingen zijn vooral noten en zaden
  • Er is aandacht voor wat je wel en niet mag drinken
  • De nadruk ligt op het beperken van koolhydraten (suikers) en het binnenkrijgen van veel vitaminen en mineralen

 

Maak een weekmenu op maat

Een goed weekmenu geeft richting aan het afvallen en de wijze waarop jij je dieet volgt. Wanneer je zo’n weekmenu van het internet haalt krijg je een basisplan aangereikt. Dat werkt vaak al heel goed, maar beter nog is het om een weekmenu voor jezelf op maat te maken. Hoe je dat doet? Gebruik de informatie die de gewone weekmenu’s je geven en beantwoord deze vragen:

  • Bij welke dagen merk je dat je afgevallen bent? Neem de maaltijden van deze dagen zoveel mogelijk mee in je eigen weekmenu.
  • Welke gerechten vind je het lekkerst?
  • Bij welke gerechten kun je alternatieven vinden die je ook lekker vindt en die gezond zijn?

Naar verloop van tijd kun je natuurlijk altijd andere weekmenu’s raadplegen en het lekkerste van alles combineren tot jouw eigen, persoonlijke weekmenu. Daar hoeft dan geen diëtist aan te pas te komen. Let er wel op dat je de Schijf van Vijf probeert aan te houden.

 

Conclusie

We willen allemaal graag makkelijk en snel afvallen, maar zullen daar zelf wel wat voor moeten doen. Het volgen van een kant-en-klaar weekmenu kan je helpen, mits het een gezond menu is dat past bij een gezond dieet. Dit weekmenu kun je volgen en op maat maken. Wees hierbij wel kritisch naar de resultaten en zorg dat het dieet voor jou blijft werken.