7 Stappen naar Gezondheid

7 stappen naar gezondheidAls je het aan honderd mensen vraagt willen er ruim tachtig gezonder gaan leven. Op zijn zachtst gezegd is dat een zorgelijke ontwikkeling, want dat betekent dat ruim tachtig procent van de Nederlandse bevolking op dit moment van zichzelf vindt niet gezond genoeg te leven. En dat wordt dan ook dagelijks bevestigd. Nederlanders zijn lui en worden steeds dikker, gebruik makend van de welvaart waarmee ze zich omhullen. Maar welvaart is niet altijd gezond en dat blijkt uit hetgrote aantal stergevallen onder mensen met hart- en vaatziekten (de zogenaamde welvaartskwaaltjes). Mensen zijn veelal te dik en gevallen van obesitas of morbide obesitas zijn niet langer zeldzaam. Een op de twee mensen is namelijk ernstig te zwaar, zo ernstig dat het gevaarlijk wordt. Met andere woorden: het wordt hoog tijd dat we gezonder gaan leven en dat we onze best gaan doen om af te vallen. In dit artikel worden jou de 7 Stappen naar Gezondheid aangereikt. Het enige dat je hoeft te doen is het pad te volgen, dan komt het vanzelf goed.

 

Stap 1: bewustwording

Word je in de eerste plaats bewust van je huidige levenswijze. Zet hem op een schaal van 0 (helemaal niet) tot 1p (helemaal wel) en stel jezelf de vraag hoe gezond je momenteel leeft. Is dat onder de 6? Schandalig, je mot echt beter voor jezelf gaan zorgen. Onder de 7? Idem. Ga beter voor jezelf zorgen. Pas bij een 9 of een 10 hoef je niks te doen en kun je verder gaan met de wijze waarop je op dit moment leeft.

 

Stap 2: wil verbetering

Bewust zijn van een probleem en daar iets aan willen veranderen zijn heel verschillende zaken. Genoeg denken mensen dat het wel goed is zo en dat ze tevreden zijn met hun leven. Wil jij dus echt verbeteren? Dat is de cruciale vraag. Je kan alleen verder met dit stappenplan als je volmondig “Ja, ik wil beter gaan leven!” kan zeggen. En niet alleen omdat het nu moet, maar omdat het ook echt datgene is wat jij wil!

 

Stap 3: transformeer

Jij weet nu wat je wilt en je weet dat het voorheen allemaal niet zo gezond was wat je deed. Gefeliciteerd, want dat is en heel belangrijke conclusie die bepalend is voor de rest van je leven. Je bent getransformeerd in iemand die wel weet wat die wil en die van plan is alles uit zichzelf te halen wat erin zit. Die transformatie is van belang, want daarmee ga je verder. Je kunt jezelf dus gerust voorstellen aan je nieuwe, gezondere ‘ik’.

 

Stap 4: beweging

Beweging is een heel belangrijke stap in het gezonder gaan leven. Zonder beweging is het bijna niet mogelijk om gezonder te gaan leven. Ga dus op zoek naar sporten en streep voor jezelf enkele sporten aan die je wel wil gaan beoefenen. Denk aan sporten die je in je eentje kan doen, maar ook aan sporten die je in groepsverband doet (het is immers vaak zo dat je in groepsverband ook meer de verplichting voelt om te gaan). Geef je op voor een sportclub en zorg dat je je hier regelmatig laat zien. Beweging zal je goed doen en als je eenmaal ervaart hoe gelukkig je ervan wordt, wil je niet anders meer.

 

Stap 5: minder stress

Sta jij ook vaak onder stress? In de inleiding is het niet genoemd, maar stress is ook een belangrijke doodsoorzaak. Mensen met veel stress krijgen het vaak aan hun hart en een hartaanval of hartinfarct zit dan in een klein hoekje. Nu jij bent begonnen met bewegen en stap 4 hebt gezet, kun je ook minder stress gaan ervaren. Die twee gaan namelijk hand in hand met elkaar. Door meer te bewegen krijgt stress geen ruimte meer in jouw leven. Door te bewegen maak je je hoofd leeg en kun je weer even helder naar de situatie kijken. Dat is voor jou niet alleen lekker, maar ook een stuk gezonder. Minder stress heb je ook zelf in de hand. Zet een stap terug op de carrièreladder. Want wat heb je aan een goed salaris en een mooie baan als je niet gezond bent?

 

Stap 6: voeding

Gezonde voeding is de belangrijkste sleutel naar een gezonder leven, maar omdat je al zoveel aan hebt moeten passen aan jezelf is dit pas stap 6. Je moet gezond gaan eten, wat betekent dat je ongezonde voeding meer moet laten staan. Je hoeft het niet helemaal uit te bannen, want af en toe zondigen mag nog best. Maar ken de balans voor jezelf. Eet je de hele dag door worteltjes en tomaatjes, dan mag je ook best een zak chips. Maar als je de hele dag al snoept en snaait, kun je ’s avonds niet aan de friet met mayonaise en frikadellen.

 

Stap 7: continuering

Een stap die eigenlijk nooit stopt, zo kunnen we stap 7 noemen. Want het gaat er bij deze stap om dat je continu gezond blijft leven. Hoe doe je dat? Door je bewust te blijven van de eerste zes stappen. Lees ze regelmatig nog eens door of print ze uit en lijst ze in. Deze gezonde levenswijze word je nu aangereikt: doe er dus ook wat mee!

 

Gezonder leven? Ga je gang

Je hebt zeven belangrijke stappen aangereikt gekregen om gezonder te gaan leven. In principe kun je de stappen ook los zetten. Spring van stap 1 naar 3 en terug naar 2 als jij je daar prettiger bij voelt. Het is immers jouw leven en jouw gezondheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>