Afvallen met weekmenu’s?

Afvallen houdt veel van ons dagelijks bezig. En dat is niet gek, als je beseft dat meer dan de helft van alle Nederlanders kampt met (extreme vormen van) overgewicht. We zoeken ons suf op internet en het is opvallend dat daarbij vooral termen komen kijken als “snel afvallen” en “makkelijk afvallen”. Ook wordt er veel gezocht op weekmenu’s. Hoe zit dat nu precies? Hoe kan een weekmenu jou helpen bij het afvallen?

 

Niemand valt voor jou af

Belangrijk om te weten is dat er niemand is die voor jou af gaat vallen. Of je nu zoekt naar een snel dieet of een makkelijke manier van afvallen of een weekmenu dat het vuile werk voor jou opknapt, je zal bedrogen uitkomen. Jij moet het zelf doen.

Snel afvallen is niet aan te raden, want je hongert jezelf dan vaak uit, verliest vooral vocht en komt binnen no time de verloren kilo’s weer aan.

Makkelijk afvallen zou heel prettig zijn, maar bestaat niet. Aankomen is makkelijk, afvallen is dat zeker niet.

Een weekmenu kan je echter wel helpen om richting te geven aan het afvalproces.

Gezond weekmenu om af te vallen

 

Wat is een weekmenu?

Een weekmenu is een overzicht van alle maaltijden die je in een week tijd mag eten en drinken, met als doel om meer energie (vet) te verbranden dan dat je binnenkrijgt. Een weekmenu kan worden opgesteld door een diëtist, maar ook van het internet worden gehaald.

Het verschil is dat het weekmenu dat door de diëtist werd opgesteld op maat is gemaakt en dat van het internet niet. Desondanks kan het heel zinvol zijn om een weekmenu van internet te gebruiken. Je zal niet de eerste zijn die op die manier succesvol begint met afvallen.

 

Waar voldoet een gezond weekmenu aan?

In de eerste plaats heb je een weekmenu nodig dat past bij een gezond dieet, oftewel een weekmenu waarbij gezonde ingrediënten de hoofdrol spelen. Zo eet je gevarieerd, krijg je weinig suikers en koolhydraten binnen, maar wel veel vitaminen en mineralen (bijvoorbeeld uit groene bladgroenten). Een gezond weekmenu kun je herkennen aan de volgende eigenschappen:

  • Het bevat ideeën voor het ontbijt, de lunch en het diner
  • Bij voorkeur zijn er ook enkele ideeën voor tussendoor
  • De hoofdingrediënten wisselen elkaar af, maar bestaan vooral uit vlees, vis, groenten en fruit
  • Aanvullingen zijn vooral noten en zaden
  • Er is aandacht voor wat je wel en niet mag drinken
  • De nadruk ligt op het beperken van koolhydraten (suikers) en het binnenkrijgen van veel vitaminen en mineralen

 

Maak een weekmenu op maat

Een goed weekmenu geeft richting aan het afvallen en de wijze waarop jij je dieet volgt. Wanneer je zo’n weekmenu van het internet haalt krijg je een basisplan aangereikt. Dat werkt vaak al heel goed, maar beter nog is het om een weekmenu voor jezelf op maat te maken. Hoe je dat doet? Gebruik de informatie die de gewone weekmenu’s je geven en beantwoord deze vragen:

  • Bij welke dagen merk je dat je afgevallen bent? Neem de maaltijden van deze dagen zoveel mogelijk mee in je eigen weekmenu.
  • Welke gerechten vind je het lekkerst?
  • Bij welke gerechten kun je alternatieven vinden die je ook lekker vindt en die gezond zijn?

Naar verloop van tijd kun je natuurlijk altijd andere weekmenu’s raadplegen en het lekkerste van alles combineren tot jouw eigen, persoonlijke weekmenu. Daar hoeft dan geen diëtist aan te pas te komen. Let er wel op dat je de Schijf van Vijf probeert aan te houden.

 

Conclusie

We willen allemaal graag makkelijk en snel afvallen, maar zullen daar zelf wel wat voor moeten doen. Het volgen van een kant-en-klaar weekmenu kan je helpen, mits het een gezond menu is dat past bij een gezond dieet. Dit weekmenu kun je volgen en op maat maken. Wees hierbij wel kritisch naar de resultaten en zorg dat het dieet voor jou blijft werken.

Het eiwitdieet, wat is dat?

Je hebt vast wel eens van het eiwitdieet gehoord, maar wat is het eiwitdieet nu eigenlijk? Simpelweg concentreert een eiwitdieet zich op de inname van eiwitten. Ons lichaam bestaat natuurlijk voornamelijk uit water, maar eiwit is ook een groot onderdeel bij de opbouw van spieren, huid, andere weefsels, en zelfs bloed. Je kan je dus voorstellen dat een eiwitdieet zich richt op de belangrijkste bouwstof van je lichaam. Bij dit dieet worden koolhydraten dus ontweken. Maar hoe werk dit dan, vraag je je misschien af?

 

Het eiwitdieetKoolhydraten beïnvloeden de bloedsuikerspiegel

Koolhydraten maken het je bloedsuikerspiegel moeilijk en zorgen ervoor dat deze bloedsuikerspiegel veel op en neer gaat. Dit resulteert er in dat je lichaam meer vet aan gaat maken. Koolhydraten zijn dus voor veel mensen een dikmaker. Doordat het eiwitdieet koolhydraten vermijdt en zich richt op andere voedingstoffen wordt je lichaam verplicht gebruik te maken van je al opgeslagen vetten om aan de juiste hoeveelheid energie te komen.

 

Welke voedingsmiddelen bevatten koolhydraten?

Er zijn een aantal voedingsmiddelen die een grote hoeveelheid koolhydraten bevat. Vaak wordt van deze voedingsmiddelen ook nog eens veel te veel per portie genomen. Waardoor je vetgehalte dus alleen maar sneller groeit. Goede voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld pasta en rijst. Maar vergis je niet, ook de aardappelen die je dagelijks op tafel zet en het broodje dat je als ontbijt of lunch eet bevat grote hoeveelheden koolhydraten. Daarnaast denk je misschien heel gezond bezig te zijn met vruchtensappen en veel fruit, maar ook deze bevatten koolhydraten.

 

Wat mag je dan wel eten als je een eiwitdieet volgt?

De naam zegt het al, eiwitdieet. Eiwit bevat veel proteine, vooral het kippenei bevat ontzettend veel. Eieren en zuivel zijn dus een absolute must als je dit dieet volgt. In feite gaat het dus om de proteine, dus ook vlees is erg gezond, zorg er wel voor dat je het goed doorbakt en niet rood vlees eet. Naast deze dingen moet je natuurlijk ook je overige vitaminen binnenkrijgen. Hiervoor kan je groenten en salades eten.

 

Wat maakt het eiwitdieet zo effectief?

Het eiwitdieet zorgt er voor dat je in korte tijd veel gewicht verliest. Als het je nog niet snel genoeg gaat kan je je toevlucht zoeken in speciale shakes en repen, maar zelf je menu’s samen stellen is wel aan te raden. Zoals gezegd bestaat ons lichaam voor een groot deel uit water, het gewicht dat je verliest bestaat dus ook voor een groot gedeelte uit vocht. Dit dieet wordt dan ook vaak aangeraden aan mensen die snel vocht vast houden. De proteïnen die je binnenkrijgt tijdens het dieet zorgen er voor dat je suikerspiegel in balans komt, het is dan ook niet vreemd dat mensen met diabetes ook wordt aangeraden een eiwitdieet te gaan volgen.

Het zal je niet verbazen dat het eiwitdieet in 2013, 2014 én 2015 is uitgeroepen tot beste dieet van het jaar. Eiwitrijke diëten zijn onder meer het Dukan dieet en het Vitadis dieet.

 

Eiwitdieet voor sporters

Doordat het eiwitdieet zich richt op inname van proteïnen is het ideaal voor sporters die spiermassa willen opbouwen en vet willen verliezen. Proteïnen zijn de belangrijkste stap naar het opbouwen van spiermassa. Niet voor niks dus dat je in veel sportzalen en fitnesscentra gespierde mannen ziet die, nadat ze heftig hebben getraind, een blikje tonijn openen en op eten. Tonijn is een voorbeeld van proteïnerijk voedsel, eiwitrijk dus. Het helpt om spiermassa op te bouwen en te herstellen. Zij eten dit omdat ze het snel kunnen nuttigen en dus ook snel kunnen laten omzetten in spiermassa.

Een ander gebeuren is dat veel sporters eiwitshakes drinken tijdens het sporten. De spieren die ze beschadigen worden heel snel weer hersteld en vaak versterkt. Bij het eiwitdieet kun je dus ook terecht komen als je wilt gaan sporten met als doel spiermassa kweken.

Waarom een ziekenhuisdieet niet werkt

Als je bezig bent met afvallen, heb je vast wel eens gehoord van het ziekenhuisdieet. De meeste reviews van het ziekenhuisdieet geven het idee dat dit dieet heel veel effect kan hebben. Zo is het mogelijk om per dag 1 kilo te verliezen, in een week tijd 10 kilo kwijt te spelen en ga zo maar door. En in theorie klopt dat. Het ziekenhuisdieet heeft aangetoond je te kunnen helpen om in korte tijd heel veel gewicht te verliezen. Maar toch werkt het ziekenhuisdieet niet. Het effect is van tijdelijke duur. In dit artikel alle ins en outs van het ziekenhuisdieet en antwoord op de vraag: waarom werkt het ziekenhuisdieet niet?

 

Introductie van het ziekenhuisdieet

Om antwoord te geven op de vraag waarom het ziekenhuisdieet niet werkt, is het wellicht handig om te bekijken wat het ziekenhuisdieet nu eigenlijk is. Het ziekenhuisdieet is een vorm van een crash dieet. Een crash dieet is een dieet dat tot doel heeft om in korte tijd veel kilo te kunnen verliezen. Of dit gezond is of niet, laten we even in het midden. Wel mag duidelijk zijn dat een medische specialist (zoals je huisarts) een crash dieet – dus ook het ziekenhuisdieet – niet snel aan zal raden. En dat zegt eigenlijk al genoeg.

Het ziekenhuisdieet heeft haar oorsprong in het ziekenhuis, waar het vandaag de dag nog altijd een rol speelt bij het op gewicht brengen van patiënten. Het kan zijn dat iemand in het ziekenhuis een operatie niet mag ondergaan vanwege het overgewicht dat deze persoon heeft. Deze persoon moet dan op dieet en krijgt gedurende enkele dagen fors minder calorieën. Zo wordt er veel vet verbrand en kan iemand per dag zo een kilo kwijtspelen, zonder daar veel meer voor te hoeven doen. Waarom is het prima om dit in het ziekenhuis te doen en waarom beter niet thuis? Enkele redenen:

  • In het ziekenhuis staat de persoon onder begeleiding van een heel medisch team. Het dieet wordt onder toezicht uitgevoerd.
  • Vaak is het dieet een tussenoplossing en moet de persoon dringend afvallen om een (vaak levensreddende) operatie te kunnen ondergaan. Dan is het kiezen tussen twee kwaden: even heel ongezond leven, maar wel geopereerd worden of gewoon sterven.
  • Wie in het ziekenhuis ligt heeft veel en veel minder energie nodig dan iemand die gewoon een normale dag beleeft en aan het werk moet. Je hebt immers energie nodig om al je dagelijkse taken uit te kunnen voeren. Calorieën heb je net zo goed mogelijk.

 

Waarom volgen veel mensen een ziekenhuisdieet?

Deze vraag kan kort beantwoord worden. Het ziekenhuisdieet is een heel snel en makkelijk te volgen dieet. Je ziet snel resultaat en je valt razendsnel af zonder dat je daar nu zo verschrikkelijk je best voor hoeft te doen. Veel mensen vinden dit een belangrijke doorslaggevende factor en kiezen er om die reden voor om dit dieet te volgen. Zeker jonge mensen kiezen dit dieet, omdat ze op die manier nog snel even wat kilo’s af kunnen vallen voor ze willen flanneren op de boulevard. Ook onder mensen met trouwplannen is dit een veel gezien dieet: snel even afvallen om tóch in die jurk te passen. En zeg nou eerlijk: zou jij het ziekenhuisdieet laten staan als je snel even wat af kan vallen?

 

BuikpijnWaarom werkt het ziekenhuisdieet niet?

Hoewel de kilo’s er in eerste instantie van afvliegen en je je gewicht op de weegschaal per dag flink ziet afnemen, werkt het ziekenhuisdieet niet op de langere termijn. Je zult zien dat, als je even gestopt bent met het dieet (en geloof: je leven lang doorgaan met dit dieet is echt niet vol te houden) de kilo’s er weer aan zullen vliegen. In korte tijd ben je terug op je oude gewicht en als je niet oppast, komt er alleen maar meer bij.

Dat heeft te maken met een aantal zaken. Zo is het eerste gewicht wat je doorgaans verliest heel veel vocht. Je denkt misschien dat het vet is en meent dat ook te zien aan je buik, maar het is in feite een inkrimping omdat je gewoon vocht afvoert wat niet snel wordt bijgevuld. Daarnaast heeft het dieet, als je eenmaal echt calorieën begint te verbranden, weinig effect omdat je deze etensstijl niet vol kan houden. Je lichaam heeft nu eenmaal calorieën (en ook vet) nodig om te kunnen werken. Zodra jij ervoor zorgt dat er een rem komt op calorieën en vetten, gaat je lichaam protesteren. Je gaat je minder fit voelen, omdat je lichaam minder hard voor je aan het werk gaat. Je wordt sneller moe, duizelig en kan last krijgen van enorme hongergevoelens, die zelfs tot aanhoudende buikkramp kunnen leiden. Met andere woorden: je lichaam laat merken dat hij het niet eens is met jouw dieetbesluit.

 

Wat dan wel?

Wil je echt afvallen? Dan kun je beter kiezen voor een dieet dat iets langer de tijd neemt om je streefgewicht te bereiken. En die diëten zijn er genoeg. Ook gezonde voeding kan je helpen om beter en gezonder te gaan leven. Eet bijvoorbeeld volgens de Schijf van Vijf, die het Voedingscentrum uitgeeft. Maak je je serieus zorgen over je gewicht? Ga dan op gesprek bij de huisarts. Deze kan je informeren over manieren om effectief en blijvend af te vallen. En soms kom je zelfs in aanmerking om je kosten vergoed te krijgen door de overheid. Hiervoor kun je het beste even de website van de Rijksoverheid over overgewicht raadplegen.