Het eiwitdieet, wat is dat?

Je hebt vast wel eens van het eiwitdieet gehoord, maar wat is het eiwitdieet nu eigenlijk? Simpelweg concentreert een eiwitdieet zich op de inname van eiwitten. Ons lichaam bestaat natuurlijk voornamelijk uit water, maar eiwit is ook een groot onderdeel bij de opbouw van spieren, huid, andere weefsels, en zelfs bloed. Je kan je dus voorstellen dat een eiwitdieet zich richt op de belangrijkste bouwstof van je lichaam. Bij dit dieet worden koolhydraten dus ontweken. Maar hoe werk dit dan, vraag je je misschien af?

 

eiwitdieet is erg geliefdKoolhydraten beïnvloeden de bloedsuikerspiegel

Koolhydraten maken het je bloedsuikerspiegel moeilijk en zorgen ervoor dat deze bloedsuikerspiegel veel op en neer gaat. Dit resulteert er in dat je lichaam meer vet aan gaat maken. Koolhydraten zijn dus voor veel mensen een dikmaker. Doordat het eiwitdieet koolhydraten vermijdt en zich richt op andere voedingstoffen wordt je lichaam verplicht gebruik te maken van je al opgeslagen vetten om aan de juiste hoeveelheid energie te komen.

 

Welke voedingsmiddelen bevatten koolhydraten?

Er zijn een aantal voedingsmiddelen die een grote hoeveelheid koolhydraten bevat. Vaak wordt van deze voedingsmiddelen ook nog eens veel te veel per portie genomen. Waardoor je vetgehalte dus alleen maar sneller groeit. Goede voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld pasta en rijst. Maar vergis je niet, ook de aardappelen die je dagelijks op tafel zet en het broodje dat je als ontbijt of lunch eet bevat grote hoeveelheden koolhydraten. Daarnaast denk je misschien heel gezond bezig te zijn met vruchtensappen en veel fruit, maar ook deze bevatten koolhydraten.

 

Wat mag je dan wel eten als je een eiwitdieet volgt?

De naam zegt het al, eiwitdieet. Eiwit bevat veel proteine, vooral het kippenei bevat ontzettend veel. Eieren en zuivel zijn dus een absolute must als je dit dieet volgt. In feite gaat het dus om de proteine, dus ook vlees is erg gezond, zorg er wel voor dat je het goed doorbakt en niet rood vlees eet. Naast deze dingen moet je natuurlijk ook je overige vitaminen binnenkrijgen. Hiervoor kan je groenten en salades eten.

 

Wat maakt het eiwitdieet zo effectief?

Het eiwitdieet zorgt er voor dat je in korte tijd veel gewicht verliest. Als het je nog niet snel genoeg gaat kan je je toevlucht zoeken in speciale shakes en repen, maar zelf je menu’s samen stellen is wel aan te raden. Zoals gezegd bestaat ons lichaam voor een groot deel uit water, het gewicht dat je verliest bestaat dus ook voor een groot gedeelte uit vocht. Dit dieet wordt dan ook vaak aangeraden aan mensen die snel vocht vast houden. De proteïnen die je binnenkrijgt tijdens het dieet zorgen er voor dat je suikerspiegel in balans komt, het is dan ook niet vreemd dat mensen met diabetes ook wordt aangeraden een eiwitdieet te gaan volgen.

Het zal je niet verbazen dat het eiwitdieet in 2013, 2014 én 2015 is uitgeroepen tot beste dieet van het jaar. Eiwitrijke diëten zijn onder meer het Dukan dieet en het Vitadis dieet.

 

Eiwitdieet voor sporters

Doordat het eiwitdieet zich richt op inname van proteïnen is het ideaal voor sporters die spiermassa willen opbouwen en vet willen verliezen. Proteïnen zijn de belangrijkste stap naar het opbouwen van spiermassa. Niet voor niks dus dat je in veel sportzalen en fitnesscentra gespierde mannen ziet die, nadat ze heftig hebben getraind, een blikje tonijn openen en op eten. Tonijn is een voorbeeld van proteïnerijk voedsel, eiwitrijk dus. Het helpt om spiermassa op te bouwen en te herstellen. Zij eten dit omdat ze het snel kunnen nuttigen en dus ook snel kunnen laten omzetten in spiermassa.

Een ander gebeuren is dat veel sporters eiwitshakes drinken tijdens het sporten. De spieren die ze beschadigen worden heel snel weer hersteld en vaak versterkt. Bij het eiwitdieet kun je dus ook terecht komen als je wilt gaan sporten met als doel spiermassa kweken.

7 Stappen naar Gezondheid

7 stappen naar gezondheidAls je het aan honderd mensen vraagt willen er ruim tachtig gezonder gaan leven. Op zijn zachtst gezegd is dat een zorgelijke ontwikkeling, want dat betekent dat ruim tachtig procent van de Nederlandse bevolking op dit moment van zichzelf vindt niet gezond genoeg te leven. En dat wordt dan ook dagelijks bevestigd. Nederlanders zijn lui en worden steeds dikker, gebruik makend van de welvaart waarmee ze zich omhullen. Maar welvaart is niet altijd gezond en dat blijkt uit hetgrote aantal stergevallen onder mensen met hart- en vaatziekten (de zogenaamde welvaartskwaaltjes). Mensen zijn veelal te dik en gevallen van obesitas of morbide obesitas zijn niet langer zeldzaam. Een op de twee mensen is namelijk ernstig te zwaar, zo ernstig dat het gevaarlijk wordt. Met andere woorden: het wordt hoog tijd dat we gezonder gaan leven en dat we onze best gaan doen om af te vallen. In dit artikel worden jou de 7 Stappen naar Gezondheid aangereikt. Het enige dat je hoeft te doen is het pad te volgen, dan komt het vanzelf goed.

 

Stap 1: bewustwording

Word je in de eerste plaats bewust van je huidige levenswijze. Zet hem op een schaal van 0 (helemaal niet) tot 1p (helemaal wel) en stel jezelf de vraag hoe gezond je momenteel leeft. Is dat onder de 6? Schandalig, je mot echt beter voor jezelf gaan zorgen. Onder de 7? Idem. Ga beter voor jezelf zorgen. Pas bij een 9 of een 10 hoef je niks te doen en kun je verder gaan met de wijze waarop je op dit moment leeft.

 

Stap 2: wil verbetering

Bewust zijn van een probleem en daar iets aan willen veranderen zijn heel verschillende zaken. Genoeg denken mensen dat het wel goed is zo en dat ze tevreden zijn met hun leven. Wil jij dus echt verbeteren? Dat is de cruciale vraag. Je kan alleen verder met dit stappenplan als je volmondig “Ja, ik wil beter gaan leven!” kan zeggen. En niet alleen omdat het nu moet, maar omdat het ook echt datgene is wat jij wil!

 

Stap 3: transformeer

Jij weet nu wat je wilt en je weet dat het voorheen allemaal niet zo gezond was wat je deed. Gefeliciteerd, want dat is en heel belangrijke conclusie die bepalend is voor de rest van je leven. Je bent getransformeerd in iemand die wel weet wat die wil en die van plan is alles uit zichzelf te halen wat erin zit. Die transformatie is van belang, want daarmee ga je verder. Je kunt jezelf dus gerust voorstellen aan je nieuwe, gezondere ‘ik’.

 

Stap 4: beweging

Beweging is een heel belangrijke stap in het gezonder gaan leven. Zonder beweging is het bijna niet mogelijk om gezonder te gaan leven. Ga dus op zoek naar sporten en streep voor jezelf enkele sporten aan die je wel wil gaan beoefenen. Denk aan sporten die je in je eentje kan doen, maar ook aan sporten die je in groepsverband doet (het is immers vaak zo dat je in groepsverband ook meer de verplichting voelt om te gaan). Geef je op voor een sportclub en zorg dat je je hier regelmatig laat zien. Beweging zal je goed doen en als je eenmaal ervaart hoe gelukkig je ervan wordt, wil je niet anders meer.

 

Stap 5: minder stress

Sta jij ook vaak onder stress? In de inleiding is het niet genoemd, maar stress is ook een belangrijke doodsoorzaak. Mensen met veel stress krijgen het vaak aan hun hart en een hartaanval of hartinfarct zit dan in een klein hoekje. Nu jij bent begonnen met bewegen en stap 4 hebt gezet, kun je ook minder stress gaan ervaren. Die twee gaan namelijk hand in hand met elkaar. Door meer te bewegen krijgt stress geen ruimte meer in jouw leven. Door te bewegen maak je je hoofd leeg en kun je weer even helder naar de situatie kijken. Dat is voor jou niet alleen lekker, maar ook een stuk gezonder. Minder stress heb je ook zelf in de hand. Zet een stap terug op de carrièreladder. Want wat heb je aan een goed salaris en een mooie baan als je niet gezond bent?

 

Stap 6: voeding

Gezonde voeding is de belangrijkste sleutel naar een gezonder leven, maar omdat je al zoveel aan hebt moeten passen aan jezelf is dit pas stap 6. Je moet gezond gaan eten, wat betekent dat je ongezonde voeding meer moet laten staan. Je hoeft het niet helemaal uit te bannen, want af en toe zondigen mag nog best. Maar ken de balans voor jezelf. Eet je de hele dag door worteltjes en tomaatjes, dan mag je ook best een zak chips. Maar als je de hele dag al snoept en snaait, kun je ’s avonds niet aan de friet met mayonaise en frikadellen.

 

Stap 7: continuering

Een stap die eigenlijk nooit stopt, zo kunnen we stap 7 noemen. Want het gaat er bij deze stap om dat je continu gezond blijft leven. Hoe doe je dat? Door je bewust te blijven van de eerste zes stappen. Lees ze regelmatig nog eens door of print ze uit en lijst ze in. Deze gezonde levenswijze word je nu aangereikt: doe er dus ook wat mee!

 

Gezonder leven? Ga je gang

Je hebt zeven belangrijke stappen aangereikt gekregen om gezonder te gaan leven. In principe kun je de stappen ook los zetten. Spring van stap 1 naar 3 en terug naar 2 als jij je daar prettiger bij voelt. Het is immers jouw leven en jouw gezondheid.

Waarom een ziekenhuisdieet niet werkt

Waarom werkt een ziekenhuisdieet niet?Als je bezig bent met afvallen, heb je vast wel eens gehoord van het ziekenhuisdieet. De meeste reviews van het ziekenhuisdieet geven het idee dat dit dieet heel veel effect kan hebben. Zo is het mogelijk om per dag 1 kilo te verliezen, in een week tijd 10 kilo kwijt te spelen en ga zo maar door. En in theorie klopt dat. Het ziekenhuisdieet heeft aangetoond je te kunnen helpen om in korte tijd heel veel gewicht te verliezen. Maar toch werkt het ziekenhuisdieet niet. Het effect is van tijdelijke duur. In dit artikel alle ins en outs van het ziekenhuisdieet en antwoord op de vraag: waarom werkt het ziekenhuisdieet niet?

 

Introductie van het ziekenhuisdieet

Om antwoord te geven op de vraag waarom het ziekenhuisdieet niet werkt, is het wellicht handig om te bekijken wat het ziekenhuisdieet nu eigenlijk is. Het ziekenhuisdieet is een vorm van een crash dieet. Een crash dieet is een dieet dat tot doel heeft om in korte tijd veel kilo te kunnen verliezen. Of dit gezond is of niet, laten we even in het midden. Wel mag duidelijk zijn dat een medische specialist (zoals je huisarts) een crash dieet – dus ook het ziekenhuisdieet – niet snel aan zal raden. En dat zegt eigenlijk al genoeg.

Het ziekenhuisdieet heeft haar oorsprong in het ziekenhuis, waar het vandaag de dag nog altijd een rol speelt bij het op gewicht brengen van patiënten. Het kan zijn dat iemand in het ziekenhuis een operatie niet mag ondergaan vanwege het overgewicht dat deze persoon heeft. Deze persoon moet dan op dieet en krijgt gedurende enkele dagen fors minder calorieën. Zo wordt er veel vet verbrand en kan iemand per dag zo een kilo kwijtspelen, zonder daar veel meer voor te hoeven doen. Waarom is het prima om dit in het ziekenhuis te doen en waarom beter niet thuis? Enkele redenen:

  • In het ziekenhuis staat de persoon onder begeleiding van een heel medisch team. Het dieet wordt onder toezicht uitgevoerd.
  • Vaak is het dieet een tussenoplossing en moet de persoon dringend afvallen om een (vaak levensreddende) operatie te kunnen ondergaan. Dan is het kiezen tussen twee kwaden: even heel ongezond leven, maar wel geopereerd worden of gewoon sterven.
  • Wie in het ziekenhuis ligt heeft veel en veel minder energie nodig dan iemand die gewoon een normale dag beleeft en aan het werk moet. Je hebt immers energie nodig om al je dagelijkse taken uit te kunnen voeren. Calorieën heb je net zo goed mogelijk.

 

Waarom volgen veel mensen een ziekenhuisdieet?

Deze vraag kan kort beantwoord worden. Het ziekenhuisdieet is een heel snel en makkelijk te volgen dieet. Je ziet snel resultaat en je valt razendsnel af zonder dat je daar nu zo verschrikkelijk je best voor hoeft te doen. Veel mensen vinden dit een belangrijke doorslaggevende factor en kiezen er om die reden voor om dit dieet te volgen. Zeker jonge mensen kiezen dit dieet, omdat ze op die manier nog snel even wat kilo’s af kunnen vallen voor ze willen flanneren op de boulevard. Ook onder mensen met trouwplannen is dit een veel gezien dieet: snel even afvallen om tóch in die jurk te passen. En zeg nou eerlijk: zou jij het ziekenhuisdieet laten staan als je snel even wat af kan vallen?

 

Buikkrampen kunnen een negatief gevolg zijn.Waarom werkt het ziekenhuisdieet niet?

Hoewel de kilo’s er in eerste instantie van afvliegen en je je gewicht op de weegschaal per dag flink ziet afnemen, werkt het ziekenhuisdieet niet op de langere termijn. Je zult zien dat, als je even gestopt bent met het dieet (en geloof: je leven lang doorgaan met dit dieet is echt niet vol te houden) de kilo’s er weer aan zullen vliegen. In korte tijd ben je terug op je oude gewicht en als je niet oppast, komt er alleen maar meer bij.

Dat heeft te maken met een aantal zaken. Zo is het eerste gewicht wat je doorgaans verliest heel veel vocht. Je denkt misschien dat het vet is en meent dat ook te zien aan je buik, maar het is in feite een inkrimping omdat je gewoon vocht afvoert wat niet snel wordt bijgevuld. Daarnaast heeft het dieet, als je eenmaal echt calorieën begint te verbranden, weinig effect omdat je deze etensstijl niet vol kan houden. Je lichaam heeft nu eenmaal calorieën (en ook vet) nodig om te kunnen werken. Zodra jij ervoor zorgt dat er een rem komt op calorieën en vetten, gaat je lichaam protesteren. Je gaat je minder fit voelen, omdat je lichaam minder hard voor je aan het werk gaat. Je wordt sneller moe, duizelig en kan last krijgen van enorme hongergevoelens, die zelfs tot aanhoudende buikkramp kunnen leiden. Met andere woorden: je lichaam laat merken dat hij het niet eens is met jouw dieetbesluit.

 

Wat dan wel?

Wil je echt afvallen? Dan kun je beter kiezen voor een dieet dat iets langer de tijd neemt om je streefgewicht te bereiken. En die diëten zijn er genoeg. Ook gezonde voeding kan je helpen om beter en gezonder te gaan leven. Eet bijvoorbeeld volgens de Schijf van Vijf, die het Voedingscentrum uitgeeft. Maak je je serieus zorgen over je gewicht? Ga dan op gesprek bij de huisarts. Deze kan je informeren over manieren om effectief en blijvend af te vallen. En soms kom je zelfs in aanmerking om je kosten vergoed te krijgen door de overheid. Hiervoor kun je het beste even de website van de Rijksoverheid over overgewicht raadplegen.